Księgi rachunkowe, zwane również Księgami handlowymi, to sposób ewidencji sytuacji gospodarczej przy wybraniu pełnej księgowości jako sposobu rozliczeń podmiotu. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych jest zobligowana większość spółek, a część podmiotów może dobrowolnie wybrać ten model księgowania. Prowadząc księgi rachunkowe, warto pamiętać o najważniejszych zasadach.
Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości reguluje dokładne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Rzetelnie i bezbłędnie
Księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie i bezbłędnie. Rzetelnie oznacza, że dokonywane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Bezbłędność według ustawodawcy oznacza, że do ksiąg wprowadzono kompletnie i poprawnie wszystkie zakwalifikowane do zaksięgowania w danym miesiącu dowody księgowe, zapewniono ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych. Aby mieć pewność, że księgi rachunkowe podmiotu są prowadzone zgodnie z zasadami, warto korzystać z doświadczenia i wiedzy profesjonalnego biura, które doskonale poradzi sobie z tym niełatwym zadaniem.
Czytaj też: Dlaczego warto skorzystać z outsourcingu kadrowo-płacowego?
Sprawdzalnie i na bieżąco
Zasady prowadzenia wskazują, że księgi powinny być prowadzone sprawdzalnie i na bieżąco. Księgi są sprawdzalne, jeśli umożliwiają stwierdzenie poprawności dokonanych w nich zapisów, stanów oraz działania stosowanych procedur obliczeniowych. Prowadzenie ich na bieżąco umożliwia sporządzenie w terminie sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych; oznacza to również, że zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, a za rok obrotowy – nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym, a ujęcie wpłat i wypłat gotówką, czekami i wekslami obcymi oraz obrotu detalicznego i gastronomii następuje w tym samym dniu, w którym zostały dokonane.